xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" viewBox="0 0 54 54">
Gå til indhold

Ny vejledning til evaluering af lægers videreuddannelse

Sundhedsstyrelsen har udgivet en vejledning, der fastsætter rammerne for evaluering af uddannelsessteder i den lægelige videreuddannelse.

25 SEP 2015

Målet med evalueringen er blandt andet at sikre løbende justering, forbedring og udvikling af de mange uddannelsessteder, som er involveret i den lægelige videreuddannelse. 

Evalueringen skal bestå af tre elementer:

  • Løbende evalueringer, hvor form og indhold er fastsat af uddannelsesstedet
  • En afsluttende skriftlig evaluering af uddannelsesstedet, som uddannelseslægen udfærdiger efter hvert gennemført uddannelseselement
  • En afsluttende samtale mellem uddannelseslægen og uddannelsesstedet som gennemføres efter hvert færdiggjort uddannelseselement 

26 nye spørgsmål

Vejledningen fastsætter 26 obligatoriske spørgsmål til brug for den skriftlige evaluering. Spørgsmålene belyser lægens vurdering af uddannelsesstedets uddannelsesfunktion og bør understøttes af en kultur med åbenhed og gennemsigtighed. 

Evalueringerne skal belyse uddannelsesstedernes styrker, men også svagheder, da dette kan være med til at fremme udviklingen af gode uddannelsessteder. Uddannelseslægen afgiver evalueringen på baggrund af egen oplevelse af uddannelseskvaliteten, herunder en vurdering af om læringsmål, uddannelsesrammer, supervision og anvendelse af relevante kompetencevurderingsmetoder har fulgt gældende regler.

Formuleringen af de 26 spørgsmål er foretaget af en arbejdsgruppe, som har været nedsat med repræsentanter fra Danske Regioner, de tre videreuddannelsesregioner, Lægeforeningen, de Lægevidenskabelige Selskaber, universiteterne og Sundhedsstyrelsen. 

Vejledning om evaluering af uddannelsesstedet i den lægelige videreuddannelse