×

30 minutter om dagen ved moderat intensitet

Opdateret 27. januar 2016

Ældre: +65 år

  • Vær fysisk aktiv mindst 30 minutter om dagen. Aktiviteten skal være med moderat intensitet og ligge ud over almindelige kortvarige dagligdags aktiviteter. Hvis de 30 minutter deles op, skal aktiviteten vare mindst 10 minutter.
  • Mindst 2 gange om ugen skal der indgå aktiviteter af mindst 20 minutters varighed, som vedligeholder eller øger konditionen og muskel- og knoglestyrken.
  • Lav udstrækningsøvelser mindst 2 gange om ugen af mindst 10 minutters varighed for at vedligeholde eller øge kroppens bevægelighed. Udfør desuden regelmæssigt øvelser for at vedligeholde eller øge balanceevnen.
  • Fysisk aktivitet ud over det anbefalede vil medføre yderligere sundhedsmæssige fordele.

Almindelige kortvarige dagligdagsaktiviteter

Er de aktiviteter, du hyppigt udfører i dagligdagen af kort varighed (under 10 minutter) uanset intensitet.

Hvorfor smidigheds- og balanceøvelser?

Øvelser, der vedligeholder eller øger kroppens smidighed og balanceevne er for at opretholde evnen til at klare dagligdagsfunktioner og for at reducere risikoen for fald eller andre skader i hverdagen.

Hvis du har en diagnose

Hvis du får stillet en diagnose, hvor fysisk aktivitet er en del af behandlingen, bør du være fysisk aktiv på en måde og i et omfang, der er effektivt i forhold til diagnosen og samtidig tager hensyn til din mobilitet. Hvis du er i tvivl om, hvordan du skal være fysisk aktiv i forbindelse med din diagnose så tal med din læge.

Moderat intensitet

Er fysisk aktivitet, hvor du bliver lettere forpustet, og hvor du kan tale med andre imens.

Inspiration at være fysisk aktiv

Der er mange måder at få inspiration på til at være fysisk aktiv. Der er bl.a. udviklet flere apps til mobiltelefonen og flere hjemmesider indeholder inspiration til at være fysisk aktiv. Det er fx apps om intervalgang og øvelser du kan downloade til din mobiltelefon, oversigt over hjertestier og træningspavilloner i Danmark. På din kommunes hjemmeside kan du måske også finde oplysninger, om de idrætsfaciliteter og idrætsforeninger der er i kommunen.

Nedenfor har vi samlet et udvalg af inspiration til at være fysisk aktiv

Ældreforum

Naturstyrelsen – ude i naturen

Find en aktivitet eller idrætsforening

Vores puls

Cyklistforbundet

Motion online

Hjerteforeningen

Danske og internationale anbefalinger

Fysisk aktivitet – håndbog om forebyggelse og behandling

WHO's anbefalinger for fysisk aktivitet