xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" viewBox="0 0 54 54">
Gå til indhold

Evaluering af undervisningsmaterialet Tackling

EVALUERINGER 19 MAR 2008

Denne evalueringsrapport bygger på et omfattende forskningsarbejde, udført af Statens Institut for Folkesundhed. Evalueringen er enestående i sin art i Danmark ved at undersøge effekten af et undervisningsmateriale for teenagere i et quasieksperimentelt design over 3 år. Den er også enestående ved at være repræsentativ for et bredt udsnit af danske unge, og ved at være individbaseret, så datagrundlaget senere vil kunne bruges til opfølgningsundersøgelser om trivsel, sundhed og sygdom.

Rapporten belyser anvendeligheden og effekten af undervisning efter Tacklingprogrammet i 7.-9.klasse. Resultaterne mht. undervisningseffekt er positive, men ikke så sikre og markante, som Sundhedsstyrelsen kunne ønske sig. Det er imidlertid et vilkår, når man laver forskningsmæssig evaluering. Trods de beskedne effekter vurderer Sundhedsstyrelsen alligevel, at det udviklede undervisningsprogram aktuelt er et rigtig godt bud på materiale og metode for skoler, der gennem sundhedsundervisning vil bidrage til den vigtige forebyggelsesopgave at begrænse teenageres brug af tobak, alkohol og stoffer mest muligt. 

Formater: