Ufaglærte medarbejdere
Antallet af ufaglærte i ældreplejen har været stigende de senere år. Hvilke krav stiller det til jer som arbejdsplads?
Tal fra Finansministeriet viser, at ældreplejen kommer til at mangle faglært arbejdskraft i årerne frem mod 2035. Samtidig har andelen af ufaglærte medarbejdere i ældreplejen været stigende i de seneste år: Fra 2018 til 2022 steg andelen af ufaglærte fra en andel på 17 pct. til 26 pct. i 2022.
Gruppen af ufaglærte er en meget blandet skare: Nogle medarbejdere kommer med erfaringer og uddannelser fra andre områder eller fra andre steder i sundhedssystemet. Andre er helt unge og bliver måske ansat i deres første job, men fælles for dem er, at de har haft motivation for at søge ind i ældreplejen. Dog har de – i varierende grad – brug for oplæring og kompetenceudvikling for at kunne løse de til tider komplekse opgaver med pleje og omsorg.
Medarbejdere uden en social- og sundhedsuddannelse varetager altså en central del af opgaverne i ældreplejen og er dermed med til at sørge for, at borgerne kan få den fornødne hjælp. For at fastholde kvaliteten i plejen, kan du som leder gøre en forskel ved at sikre:
- en grundig introduktion til arbejdet og opgaverne,
- løbende kompetenceudvikling – fx sidemandsoplæring og korte kurser. Se fx vores e-læringsmoduler,
- gode muligheder for sparring og støtte i dagligdagen.
Derudover kan du skabe gode rammer for medarbejdere uden social- og sundhedsuddannelse ved:
- At være nysgerrig på de kompetencer, som medarbejdere kommer med, og muligvis kan anvende i arbejdet med at skabe trivsel for borgerne.
- At inddrage medarbejderne som ligeværdige medlemmer af personalegruppen og deltage i de faglige og sociale fællesskaber på arbejdspladsen.
- At tjekke løbende ind og forventningsafstemme, om der er balance mellem kompetencer og opgaver.
- At oplyse og inspirere til muligheder for at skabe en karrierevej inden for ældreplejen.
Alt dette styrker ikke bare kvaliteten i opgaveløsningen – det øger også lysten til at blive i faget.