xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" viewBox="0 0 54 54">
Gå til indhold

Kvalitetskultur

Skal I lykkes med at skabe og fastholde kvalitet i en ældrepleje i forandring, har ledelse og organisering stor betydning.

Hvis I vil skabe høj kvalitet på tværs af indsatser og borgerforløb i ældreplejen, kræver det, at I aktivt udvikler og vedligeholder en kvalitetskultur på arbejdspladsen. En kvalitetskultur kræver, at både ledere og medarbejdere engagerer sig i arbejdet. Kvalitetsarbejdet er ikke et stykke arbejde, som kan afsluttes, men en vedvarende proces

Som ledere har I et særligt ansvar for at sætte retningen og skabe rammerne, hvor kvalitet kan trives og udvikles. Jeres faglige ledelse er med til at:

  • Synliggøre forventninger
  • Skabe rammerne for, at en kvalitetskultur kan eksistere fx ved at støtte en lærende kultur
  • Sætte retningen for forbedringsindsatserne
  • Sikre, at forbedringer bliver en del af hverdagen

Hvad kendetegner en stærk kvalitetskultur?

En kvalitetskultur er ikke et projekt, der slutter. Det er en tilgang, der gennemsyrer jeres måde at arbejde på. Det kendetegner en kvalitetskultur, at I løbende har fokus på at skabe høj kvalitet og sammenhæng for borgerne.

En kvalitetskultur indebærer bl.a.:

  • at I deler læring og viden
  • at I bruger ny viden til at tilpasse indsatser og arbejdsgange
  • at I eksperimenterer og afprøver nye tiltag på en bevidst og systematisk måde
  • at I løbende følger op på, hvad der virker, og hvad der kan gøres bedre
  • at I bruger data og dokumentation meningsfuldt og målrettet til at forbedre indsatser og arbejdsgange.

Læs mere om arbejdet med kvalitet

At arbejde med kvalitet er en central del af den faglige ledelsesopgave i ældreplejen. Du kan læse mere om kvalitetsarbejdet i håndbogen om faglig ledelse eller det korte vidensindblik.

 

Hent håndbogen Faglig ledelse i praksis

 

Læs vidensindblikket om faglig ledelse (14 sider)

 

Læs mere om indikatorer for kvalitet og systematisk dataindsamling i håndbogen om rehabilitering på ældreområdet.

 

Hent Håndbog om rehabilitering


Opdateret 16 JUN 2025