xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" viewBox="0 0 54 54">

Undersøgelser af gravide og nyfødte

Under graviditeten og efter barnet er født, tilbyder sundhedsvæsenet en række undersøgelser til gravide og nyfødte.

Hvis du er gravid, vil du blive tilbudt to scanninger af dit foster – dels i 1. trimester scanning i 11.-13. graviditetsuge og dels 2. trimester scanning i 18. - 21. graviditetsuge.

Ved 1. trimester scanningen undersøges om der er liv, hvor langt du er i graviditeten og om der er mere end ét barn. Hvis du ønsker det, kan du også få foretaget en risikovurdering, som viser sandsynligheden for, om fosteret har en kromosomafvigelse.

Ved 2. trimester scanningen undersøges blandt andet, om barnet vokser, som det skal, barnets nyrer, hjerte og lunger og hvordan moderkagen ligger. Undersøgelsen kan vise, om der er tegn på misdannelser.

Når dit barn bliver født, tilbyder sundhedsvæsenet to screeninger; en screening for en række medfødte sygdomme, som tages via en lille blodprøve fra barnets hæl, samt en screening for medfødt høretab, som gennemføres via en høreundersøgelse.

For yderligere information om scanningerne

Opdateret 06 OKT 2023