Dilemmaer omkring selvbestemmelse
Der kan opstå dilemmaer, når I som medarbejdere på den ene side har ansvar for at sikre, at borgeren får en fagligt forsvarlig hjælp tilpasset borgerens behov, og borgerne på den anden skal have selvbestemmelse og løbende indflydelse på, hvordan og hvornår hjælpen udføres – og måske ønsker noget andet, end I vurderer mest hensigtsmæssigt.
Hvad gør du, når du vurderer, at fru Hansen bør komme i bad i dag, men hun endnu engang hellere vil have hjælp til rengøring? Det er bare et af de dilemmaer, der kan opstå i kølvandet på værdien om selvbestemmelse, som er skrevet frem i ældreloven.
Værdien om borgerens selvbestemmelse i ældreplejen åbner for flere slags dilemmaer:
- Dilemmaer mellem jeres forventning og faglige vurdering som medarbejdere af, hvilke opgaver der skal løses hos borgeren, versus borgerens egne ønsker og behov.
- Dilemmaer mellem jer som medarbejdere eller mellem medarbejdere og ledelse relateret til tid og ressourcer, prioritering, tværfagligt samarbejde, organisationens rammer og muligheder, retssikkerhed osv.
- Dilemmaer mellem medarbejdere og pårørende: Det kan fx være, I har en fornemmelse af, at de pårørende ikke er enige i den måde, hjælpen tilrettelægges på, og de på den måde udfordrer det daglige samarbejde med den ældre borger.
Tænk sammen
Det er ikke nemt at stå i faglige dilemmaer som medarbejder, og der er sjældent nemme løsninger. Men når I står i dilemmaer, er det vigtigt at have kolleger og leder(e) at vende dilemmaerne med. At skabe en fælles faglig refleksion, så I sammen kan finde løsningerne. Faglig refleksion er derfor en vigtig kompetence. Og det samme er kompetencerne til at skabe og bevare gode relationer.
Det er også vigtigt for at kunne stå i og træffe beslutninger, at I oplever, at nogen har jeres ryg – og at der er et trygt rum at vende tingene og beslutningerne i.
Læs mere om psykologisk tryghed
Sådan arbejder I med relationer
Selvbestemmelse og demens
Læs mere om selvbestemmelse og demens