Teenagehjernens udvikling
Hjernen ændrer sig gennem hele livet. Men særligt i teeangeårene er hjernen i rivende udvikling. Måske du har stået i situationer, hvor du ville ønske, at du kunne “komme ind i hovedet på din teenager”.
I teenageårene sker der forskellige ændringer i hjernen. Blandt andet udvikles pandelapperne, som udgør den forreste del af hjernen. Pandelapperne modtager beskeder fra resten af hjernen og fungerer på den måde som et koordinationscenter og har stor betydning for evnen til at kunne planlægge og vise empati. Derfor kan du som forælder opleve, at din teenager begynder at lære nye færdigheder.
Mange vil også opleve, at ens barn begynder at virke mere ukoncentreret, doven, glemsom, uansvarlig og lunefuld. Forklaringen er enkel nok. Den unge er i gang med at tage nye netværk og forbindelser i hjernen i brug, og det kan både være forvirrende og ekstra energikrævende.
Det betyder også, at du kan være nødt til at gentage de samme ting mange gange for din teenager. Selvom det måske kan være frustrerende til tider, er det en helt naturlig konsekvens af den ommøblering, som sker i hjernen. Den unge er ved at lære sin nye hjerne at kende, og det kræver både energi og tilvænning.
Hjernen under ombygning
Læs også: Forstå din teenagers hjerne
Hvordan opleves teenagehjernen for teenageren selv
Det kan være svært at følge med, når kroppen ændrer sig. Overkrop, arme, hænder, ben og fødder bliver længere, formerne bliver anderledes, kønsbehåring opstår og selv stemmen forandrer sig. Hertil kommer, at den unge skal lære at navigere i sin “nye” hjerne. Den nye hjerne gør, at teenageren oplever at kunne overskue sammenhænge, strukturere en opgave og planlægge det næste, der skal ske. Det er også fra pandelappen at tankevirksomhed, følelser og motivation styres.
Teenageren vil måske blive optaget af nye interesser og sætte sig nye mål. Der opstår et indre følelsesliv, som teenageren skal lære at navigere i, og det kan resultere i, at følelserne sidder lidt uden på tøjet. Teenageren vil også opleve, at der er andre forventninger til dem fra omverdenen og kan nogle gange føle sig hjælpeløs og have behov for, at en voksen agerer pandelap for dem, indtil den unge har fundet sig til rette med sin nye hjerne.