Den palliative indsats
Mange borgere lever længere med livstruende sygdomme, og den palliative indsats spiller derfor en stadig større rolle.
Den palliative indsats har til formål at fremme livskvaliteten for patienter, deres pårørende og andre nærtstående i forbindelse med livstruende sygdom. Hensigten er at forebygge og lindre lidelse gennem tidlig diagnosticering, vurdering og behandling af smerter og andre fysiske, psykiske, psykosociale og åndelige belastninger.
I demenshåndbogen Palliativ pleje, omsorg og behandling får I anbefalinger og inspiration til, hvordan I kan gribe den palliative indsats an over for den enkelte borger og dermed understøtte borgerens selvbestemmelse. Her er der særligt fokus på mennesker med demens, som kan have svært ved at kommunikere egne behov og ønsker, men emnerne er lige så relevante for alle, der ikke har en kognitiv funktionsnedsættelse.
Nedenfor finder I også fem huskelister til forskellige faser af den sidste tid.
Hent håndbogen Palliativ pleje, omsorg og behandling
Huskelister til den sidste tid
Huskelisten: At tage stilling tidligt
Huskelisten: Erkendelse af den terminale fase
Huskelisten: Lindring af symptomer og behov i den terminale fase
Huskelisten Samarbejde med pårørende
I kan også læse Sundhedsstyrelsens generelle anbefalinger til den palliative indsats.
Erfaringer med at skabe en værdig død på plejehjem
For ledere og medarbejdere på plejehjem er rettidige samtaler, omsorg og relationer til beboere og pårørende afgørende for at sikre en sidste tid med mest mulig livskvalitet og selvbestemmelse. Det viser erfaringsopsamlingen om kommunernes erfaringer med at sikre en bedst mulig sidste tid på plejehjem for den enkelte borger.
I boksen herunder kan du se nogle af de vigtigste pointer fra erfaringsopsamlingen.
Gode erfaringer i arbejdet med at sikre en værdig sidste tid
Samtalerne om den sidste tid
- Indled dialogen tidligt
- Hav en kontinuerlig dialog: Samtaler om døden kan foregå i flere faser.
- Grib muligheden: Behovet for at tale om døden kan opstå pludseligt.
- Inddrag pårørende: Pårørende kan bidrage med værdifuld viden om beboeren.
- Aftabuiser døden: Vær opmærksom på eventuelle barrierer for at tale om døden.
Tiden op til dødens indtræden
- Vær tilstede hos beboeren og sørg for at pårørende føler sig set og hørt.
- Byg bro mellem sektorer: I samarbejdet med almen praksis og hospital kan der være et særligt behov for at sikre, at beboerens ønsker imødekommes.
Tiden efter dødens indtræden
- Dyrk ritualer: Ritualer sikrer genkendelighed og skaber rum for sorg for de efterladte.
- Afslut relationer: Når en person dør, kan forskellige parter – pårørende, medbeboere og personale – have forskellige behov for at afslutte relationen, fx ved at se eller mindes den døde.
- Evaluer forløbet: Overvej en struktureret praksis med faste elementer, som evalueres for alle terminale forløb baseret på medarbejderes og pårørendes oplevelser.
Omsorg som faglighed
- Anerkend relationsarbejdet: Omsorg er en hjørnesten i at sikre en værdig sidste tid for alle parter.
- Prioriter tydelig ledelse: Sørg for et systematisk fokus på, at viden og kompetencer ajourføres blandt medarbejderne.