xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" viewBox="0 0 54 54">

Inspirationsfilm om gode overgange til seniorlivet

Otte seniorer fortæller deres personlige historier om overgange til seniorlivet og sætter fokus på sociale fællesskaber, fysisk aktivitet, trivsel og mental sundhed, læring og vedligeholdelse af kompetencer.

Filmene skal inspirere til gode og meningsfulde seniorliv og er lavet både til seniorerne selv og til organisationer eller pårørende, der har kontakt med forskellige seniorer. Det er tanken, at filmene blandt andet kan bidrage til, at snakke med seniorer om konkrete aktiviteter og tilbud om sociale fællesskaber.

Seniorliv Astrid

I denne korte film kan du møde Astrid, der er tidligere folkeskolelærer. I dag er hun gået på pension og bruger blandt andet sin tid på at studere filosofi på universitet. Mange studier viser, at en vigtig del af en god seniortilværelse er at være aktiv. Aktivitet behøver ikke nødvendigvis at være motion, det kan også være ny læring.

Seniorliv Astrid

Seniorliv Erik

Overgangen til seniorlivet kan give mulighed for både at bygge videre på det man allerede er god til og lade noget nyt fylde i livet.For Erik blev det et seniorværksted, som han driver sammen med sin kone Lisa. I seniorværkstedet er der ikke blot mulighed for at bibeholde kompetencer, der er også plads til at dyrke nye hobbyer og ikke mindst socialt samvær!

Seniorliv Erik

Seniorliv Greta

I denne korte film kan du møde Greta, der bruger 2 -3 timer i haven hver dag. Herudover, er hun medlem af seniorrådet i sin kommune. De fleste har vænnet sig til, at arbejdet styrer hverdagens rytme. Når man ikke længere går på arbejde, kan det derfor være rigtig godt at få sig en rytme med faste holdepunkter og aktiviteter dagligt eller i løbet af ugen.

Seniorliv Greta

Seniorliv Michael

I denne film kan du møde Michael, der blev medlem af en kommunal studiekreds for nyligt pensionerede mænd, da han forlod arbejdsmarkedet. Det har beriget hans liv med både ny viden og et nyt, meningsfuldt fællesskab. Det er vigtigt at gøre noget meningsfuldt for sig selv og sammen med andre, når man går fra arbejdsliv til seniortilværelse.

Seniorliv Michael

Seniorliv Mette

Det er vigtigt at huske de sociale relationer. Mette har altid elsket at gå på arbejde, men savner det ikke. Efter hun gik på pension, er hun blevet medlem af en løbeklub, hvor hun og hendes løbevenner har fået et fantastisk fællesskab.

Seniorliv Mette

Seniorliv Ole

I denne film kan du møde Ole, der er tidligere lærer. Før Ole gik på pension, sørgede han for, at han som senior kunne blive ved at dyrke sine hobbyer jagt og biavl. En vigtig del af et godt seniorliv er at være aktiv. Det behøver ikke nødvendigvis at være igennem motion, frivilligt arbejde eller andre klassiske senioraktiviteter. Det handler om at gøre noget meningsfuldt, som giver værdi og livskvalitet for den enkelte.

Seniorliv Ole

Seniorliv Palle

I denne film kan du møde Palle, som i mange år har arbejdet i transportbranchen og nu har et godt seniorliv, hvor han har tid til at læse avis, spise og hygge sig.  Når vejret tillader det, nyder han også at fotografere og tage på fugletur. Man kan nemt blive mødt med bestemte forventninger til seniortilværelsen både fra andre og fra en selv. Det er vigtigt at forsøge at lægge disse forventninger på hylden og prøve at nyde tilværelsen.

Seniorliv Palle

Seniorliv Villy

En af de vigtigste ting man kan gøre for at få en god overgang til seniorlivet, er at forberede sig godt og i tide, ikke blot økonomisk. Det har Villy haft mulighed for gennem en seniorordning på sit arbejde. Denne seniorordning tillader Villy at forberede sig på livet som pensionist i de sidste to år af sit arbejdsliv – bl.a. ved at tage ekstra ferie.

Seniorliv Villy

Opdateret 10 JUN 2021