xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" viewBox="0 0 54 54">
Gå til indhold

Social ulighed i mødet med sundhedsvæsenet

Denne rapport giver et indblik i, hvorfor der kan være forskel på patienters møde med sundhedsvæsenet, og den hjælp de får. Rapporten peger på, at årsagerne ofte skal findes i, hvordan sundhedsvæsenet er bygget op og i kommunikationen mellem patienten og sundhedspersonerne.

VIDEN OG INSPIRATION 26 APR 2022

Rapporten er udarbejdet for Sundhedsstyrelsen af Statens Institut for Folkesundhed (SIF) ved Syddansk Universitet. Det er en systematisk litteratur gennemgang af international litteratur om årsager og mekanismer til social ulighed i patienters møde med sundhedsvæsenet. Denne viden skal danne baggrund for forståelse for uligheden til fremtidig handling.

Rapporten er delt op i fire analytiske kapitler af hvad der social ulighed i mødet med sundhedsvæsenet: 1) Organisatoriske forhold 2) Sociokulturelle forhold 3) Patienters livsomstændigheder 4) Kvalitet i relationen. Alle analyseafsnit peger på forskellige årsager og mekanismer for social ulighed i sundhed, der er samlet i sammenfatningen forrest i rapporten.

Indhold

  • Læsevejledning
  • Sammenfatning
  • Implikationer for praksis
  • Baggrund
  • Metode
  • Analyse
    • Organisatoriske forhold
    • Sociokulturelle forhold
    • Patienters livsomstændigheder
    • Kvalitet i relationen
  • Diskussion