Stress og arbejdsmiljø
Der er mange grunde til, at man kan få stress, og nogle af dem hænger sammen med arbejdet. Hos Videnscenter for Arbejdsmiljø kan du læse mere om stress og arbejdsmiljø.
En række faktorer kan bidrage til, at man udvikler stress af sit arbejde. Stress kan både skyldes arbejdsmængden og kulturen på arbejdspladsen, og blandt faktorerne er fx:
- Stor arbejdsmængde og tidspres
- Høje og uoverskuelige krav
- Skifteholdsarbejde og arbejde på forskudte arbejdstider
- Uklare mål og krav
- Jobusikkerhed
- Konflikter i arbejdet
- Utydelig ledelse
- Krænkende handlinger, herunder mobning og seksuel chikane
- Manglende værdsættelse og anerkendelse
- Manglende udviklingsmuligheder
- Psykologisk tryghed
Det er vigtigt at have fokus på, hvad du selv og din arbejdsplads kan gøre for at forebygge og håndtere stress. Hos Videnscenter for Arbejdsmiljø kan du få viden om stress, lære symptomerne at kende og læse, hvad man kan gøre op arbejdspladsen for at forebygge og håndtere stress.
Læs mere om stress på arbejdspladsen hos Arbejdstilsynet
Læs mere om stress op arbejdspladsen hos Sammen om Mental Sundhed
Opdateret 06 DEC 2022