xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" viewBox="0 0 54 54">
Gå til indhold
Bedre måltider til ældre
Specialkost | Madens kvalitet

”Kræsepose” øger appetitten hos småtspisende ældre

Madservice Aalborg har udviklet kager og desserter til en kræsepose, som tilbydes ældre, småtspisende borgere. Kræseposen øger borgernes energi- og proteinindtag og giver overskud til de daglige gøremål.

Opdateret 08 OKT 2019

Hvis ældre borgere med lille appetit i en længere periode får for lidt at spise, kan de komme ind i en negativ cirkel af uoplagthed, træthed og sygdom. Mellemmåltider kan være et godt supplement som kilde til lidt mere mad og ernæring. Madservice Aalborg besluttede sig derfor for at udvikle et udvalg af mellemmåltider til hjemmeboende og småtspisende borgere i Aalborg Kommune.

Madservice Aalborg udviklede en række mellemmåltider og samlede dem i en såkaldt ”kræsepose”. Det vil sige en pose med gode sager (kræs), som skal friste de ældre til at spise lidt mere.

Medarbejdere fra forskellige teams i Madservice Aalborg blev inddraget i at udvikle kræseposen og de dertilhørende opskrifter. Inddragelsen sikrede ejerskab. Desuden bidrog kommunens diætister med henblik på at sikre et korrekt næringsindhold. 

Tre trin var vigtige i udviklingen af kræseposen

nummer et

Indhold: Velsmagende mellemmåltider i små portioner 

Første trin var at udvikle opskrifter på mellemmåltider i små portioner til småtspisende borgere. Der blev bl.a. udviklet små desserter og kager. De skulle både være energitætte og smage så godt, at borgerne blev fristet til at spise et mellemmåltid hver dag.

Madservice Aalborg har udviklet opskrifter til desserter og kager med fokus på disse fem elementer:

  • Kulinarisk kvalitet
  • Lille volumen
  • Energitæthed
  • Smag
  • Appetitlighed i udseende.
nummer to

Indpakning: Mellemmåltiderne skal se indbydende ud

Næste trin var at præsentere mellemmåltiderne, så de var appetitlige ved levering. Løsningen blev at samle mellemmåltiderne i en brun papirspose, som minder om noget fra en delikatessebutik. Hvert mellemmåltid er pakket separat, så borgeren selv kan vælge, hvornår det skal spises. Madservice Aalborg har desuden sikret sig, at mellemmåltiderne er lette at håndtere for chaufføren, der leverer maden.
nummer tre

Information: Skriftligt materiale skal sikre, at borgerne opdager og bestiller kræseposen

Tredje og sidste trin var at reklamere for mellemmåltiderne, så borgerne bliver fristet og bestiller kræseposerne. Madservice Aalborg fik derfor udarbejdet en folder med flotte billeder af kagerne og desserterne.

Gode råd fra Madservice Aalborg

gode råd

Det er en god idé at tage udgangspunkt i mellemmåltider, som borgerne er glade for. Mange borgere i Aalborg Kommune viste sig fx at være glade for fromager.

 

Borgernes samlede oplevelse af mellemmåltiderne har betydning for appetitten. Derfor er det vigtigt, at mellemmåltider er lækre, at de præsenteres i en indbydende indpakning, og at muligheden for kræseposer formidles i en inspirerende og overskuelig folder.