xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" viewBox="0 0 54 54">
Gå til indhold
Omsorg og nærvær
Tværfagligt samarbejde

Kerteminde Kommune

Sammen om gode liv

Opdateret 05 JAN 2023

Beskrivelse

Kerteminde Kommune har i dette projekt arbejdet målrettet med at styrke omsorg og nærvær for borgere, der har behov for rehabiliterende støtte og/eller kompenserende hjælp samt at reducere medarbejdernes tid og ressourcer bundet til dokumentation og administration. I projektet er hjemme- og sygeplejen omorganiseret i otte faste tværfaglige teams med en fast tilknyttet visitator. Borgernes individuelle ønsker og behov har været udgangspunktet i de tværfaglige teams, og der er blevet afholdt faste ugentlige teammøder, hvor fokus er på borgerens liv, ønsker og mål samt rehabiliteringspotentiale. Derudover udarbejdede medarbejderne i hjemme- og sygeplejen - i samarbejde med ledere og vagtplanlæggere - nye vagtplaner og kørelister, for at skabe mere kontinuitet hos borgerne.

Erfaringer

  • Der har gennem projektet været positive tilbagemeldinger fra både borgere og pårørende ift. den ændrede organisering. Borgerne oplever en mere nærværende og individuel tilrettelagt hjælp efter overgangen til faste teams. Mens de pårørende oplever det som positivt at have fået én fast kontaktperson.
  • Det er medarbejdernes oplevelse, at de bedre kan observere de daglige ændringer i forhold til tidlig opsporing. Medarbejderne oplever samtidig en større faglig stolthed ved at gå på arbejde, når bureaukratiet er mindsket og medarbejdernes faglighed sættes mere i spil.
  • Overgangen til faste tværfaglige teams har vist et behov for udvikling på flere niveauer og områder i den kommunale praksis. Det drejer sig blandt andet om nye kompetencer hos medarbejdere og ledere på tværs af faggrupper samt nye styrings- og afregningsmodeller.

 

Materialer fra projektet

Læs projektbeskrivelsen her

Gode råd

gode råd

  1. At opsætte regler for, hvordan møder skal afvikles kan være med til at sikre mødets faglige indhold og fremdrift af mål. Samtidig bliver det tydeligt, hvad der forventes af deltagerne undervejs, at alle kommer til orde, og at der fx også er styr på, hvem der er referent.
  2. Implementeringen af forandringer bliver mere effektive, når medarbejderne selv er primus motor i processen.

Styrket omsorg og nærvær i ældreplejen

Gå tilbage til forsiden