Særlig fordeling af Klinisk basisuddannelse for læger (KBU)
I særlige situationer kan du have mulighed for at vælge dit kliniske basisforløb på anden vis. Her finder du reglerne om særlig fordeling og praktiske oplysninger om ansøgning.
Følgende grunde kan give ret til særlig fordeling:
- Ægtefælle/samleverordningen
- Særlige hensyn
Ægtefælle/samleverordningen
Ægtefælle/samleverordningen giver mulighed for, at to kandidater trækker samme lodtrækningsnummer, hvis de har samme folkeregisteradresse herunder bor på samme kollegie. På den måde får I en KBU-ansættelse inden for en afstand af max 50 km (beregnet i fugleflugtslinje) fra hinanden. Vælger I at benytte samleverordningen, kan I ikke fortryde dette senere.
Begge kandidater skal sammen udfylde ét tilmeldingsskema.
Valg af forløb kan ske på to måder:
- KBU påbegyndes i samme runde:
Begge ansøgere vælger forløb på basislaege.dk til den kommende fordeling. Sekundær ansøger vælger forløb inden for en radius af 50 km. Fra primær ansøgers valg. - KBU påbegyndes med ½ års mellemrum:
Den kandidat der påbegynder KBU først er primær ansøger. Kandidaten der påbegynder KBU ½ år senere er sekundær ansøger. Primær ansøger skal vælge forløb på basislaege.dk til den kommende fordeling, mens sekundær ansøger først vælger forløb ved den næstkommende fordeling. Sekundær ansøger vælger forløb inden for en radius af 50 km, ift. primær ansøgers valg. Der vælges forløb i den rækkefølge som lodtrækningsnummeret angiver.
Er der ikke et ledigt forløb inden for de 50 km., når nr. 2 skal vælge, er det op til den region, hvor der er valgt forløb, at finde endnu et forløb. Er der ikke et forløb skal vælger 2 ikke foretage et valg. Der vil blive oprettet et forløb til dig inden for en radius af 50 km. efter runden er afsluttet.
Hvad er Særlige hensyn
Hvis du får godkendt din ansøgning om særlige hensyn, omhandler det alene muligheden for at vælge et KBU forløb før alle andre, og ikke at der på den enkelte afdeling tages særlige hensyn i planlægningen af arbejdet. Såfremt du ikke kan arbejde fuldtid med flere vagtlag anbefales, at du kontakter videreuddannelsesregionen for rådgivning.
Det er muligt at søge om særlige hensyn, hvis det kan dokumenteres, at du eller en i din nærmeste familie er alvorlig syg og de i relation hertil hørende behandlings-, omsorgs- eller pasningsproblemer nødvendiggør særlig hensyntagen, eller hvis afviklingen af den kliniske basisuddannelse vil medføre ganske særlige og meget alvorlige sociale problemer for dig.
Du opfordres til i god tid inden indsendelse af din ansøgning at ringe til Sundhedsstyrelsen/Enhed for Uddannelse, hvis du har spørgsmål til dokumentation.
En begrundet ansøgning for de særlige forhold samt vedlagt relevant dokumentation skal være Sundhedsstyrelsen i hænde i samme periode hvor det er muligt at tilmelde sig KBU jvf. tidsplanen.
Af den begrundede ansøgning skal det tydeligt fremgå, om du søger særlige hensyn på baggrund af alvorlig sygdom og de i relation hertil hørende behandlings-, omsorgs- eller pasningsproblemer, eller om afviklingen af den kliniske basisuddannelse vil medføre ganske særlige og meget alvorlige sociale problemer for dig. Benyt venligst vores hjælpeark, der kvalificerer den gode ansøgning og dokumentation.
Hensyn til ægtefælles tilknytning til arbejdsplads eller børns tilknytning til en almindelig institution/skole, kan normalt ikke i sig selv begrunde tildeling af særlige hensyn.
Særlige hensyn - hyppigt stillede spørgsmål
Hvem kan søge særlige hensyn?
Jeg ønsker at søge om særlige hensyn, hvad skal jeg gøre?
Materialet skal sendes som sikker post til sst@sst.dk, via digital post-appen eller borger.dk - vælg ”Sundhedsstyrelsen” og herefter "Sundhedsstyrelsens hovedpostkasse" som modtager. Alternativt er det muligt at aflevere det personligt i Sundhedsstyrelsens reception, eller sende det som fysisk post til Sundhedsstyrelsen, Enhed for Uddannelse, Islands Brygge 67, 2300 Kbh. S. Mrk: Klinisk Basisuddannelse, Særlige hensyn.
Hvilken dokumentation skal medsendes ansøgningen?
Vær opmærksom på, at ovenstående liste ikke er udtømmende, ligesom det ikke er et krav at alt ovenstående materiale fremsendes. Det er en fordel for belysningen af din sag hvis du indsender aktuel dokumentation der er nyligt dateret og ikke er udarbejdet til andre formål tilbage i tiden. Der er ingen garanti for, at ansøgningen imødekommes fordi ovenstående materiale forefindes. Det er til hver en tid en individuel og konkret vurdering om ansøgningen imødekommes.
Indhenter Sundhedsstyrelsen selv oplysninger og dokumentation?
Jeg har spørgsmål til ansøgningsprocessen eller dokumentation, hvem kan jeg kontakte?
Hvem vurderer ansøgningerne om særlige hensyn?
Hvad sker der, hvis jeg får godkendt ansøgningen om særlige hensyn?
Jeg har fået godkendt særlige hensyn, har jeg krav på særlige vilkår i min ansættelse, fx nedsat tid?
Hvad sker der, hvis jeg ikke får godkendt ansøgningen om særlige hensyn?
Jeg har fået afslag på min ansøgning om særlige hensyn, kan jeg klage over dette?
Såfremt du får afslag, får du en klagevejledning sammen med afslagsbrevet.
Bliver en klage aktuel kan du kontakte Sundhedsstyrelsen, der rådgiver dig om hvorledes processen foregår. En klage er typisk en længerevarende proces, du skal derfor stadig følge den almindelige tidsplan og vælge KBU forløb. Såfremt du senere får medhold i din klage, vil du få relevant vejledning omkring evt. skift af den region, dit KBU-forløb ligger i.