But Why
I oktober 2017 lancerede Sundhedsstyrelsen kampagnen ”BUT WHY”, der skal forebygge, at unge begynder at ryge. Kampagnen har nu kørt på sit fjerde og sidste år.
Kampagnen sætter fokus på årsagerne til, at man som ung begynder at ryge. Ved at stille spørgsmålet #BUTWHYSMOKE åbner vi op for en dialog mellem og med unge.
En kampagne uden voksenindblanding
En af de bærende tanker bag kampagnen er, at unge begynder at ryge, fordi de gerne vil virke seje, eller fordi de gerne vil være med i gruppen. Men det værste er at blive udstillet i at forsøge at være sej. Derfor benytte kampagnen ironi og humor for at åbne op for refleksion. Samtidig formidles kampagnens budskaber på platforme hvor de unge befinder sig, og er renset for voksenindblanding, der kan opfattes som løftede pegefingre.
Brug af influencers
Kampagnen henvender sig derfor til de unge på de sociale medier, og formidles bl.a. gennem influencers med det formål at skabe refleksion og dialog om grundende til at tilvælge/fravælge rygning. Influencers kan trænge igennem med et budskab, som unge ellers ikke er interesserede i, og i en verden med utrolig megen kommunikation vil man lytte mere til personer, som man kan identificere sig med. Influencers kan opnå en meget høj grad af tillid blandt deres følgere, fordi de inviterer dem ind i deres liv og giver deres egen vinkel på et budskab, og kan samtidig fungere som rollemodeller. Kampagnen har samarbejder med skiftende influencers, for hele tiden at være tættest muligt på målgruppens hverdag.
Eksempel på kampagnemateriale produceret af influencers kan findes her:
Kampagnens andre elementer
Udover influencernes materiale, produceres der også løbende kampagnefilm, der bliver vist på de sociale medier, og forskellige annoncer, der også kører på sociale medier. Kampagnefilmene revolverer omkring det samme univers, som de unge efterhånden har taget til sig og genkender fra år til år.
Se filmene på kampagnens youtube-kanal
Forældre spiller en stor rolle
Mange forældre til teenagere undervurderer deres egen betydning for, om deres teenager begynder at ryge. Derfor er der er udarbejdet en hjemmeside målrettet forældre, som giver redskaber til at tale med teenagere om rygning.
Ekspert i unge og rygning Lotus Sofie Bast har 5 gode råd til forældre om unge og rygning:
- Forældrene skal tydeligt udtrykke, at de forventer, at de unge ikke begynder at ryge
- Forældrene skal klæde de unge godt på ved at tage snakken med dem om rygning – gerne inden rygningen bliver en del af de unges liv
- Forældrene skal fokusere på de kortsigtede konsekvenser ved rygning, som de unge kan forholde sig til
- Forældrene kan med fordel alliere sig med forældrene til de unges venner
- Forældrene skal lave en klar aftale med de unge om, at de ikke begynder at ryge
Kort om kampagnen
Kampagnen er en del af Patienternes Kræftplan (august 2016), der blandt andet beskriver et mål om en røgfri generation i 2030. Kampagnen bliver finansieret af satspuljemidler fra satspuljeaftalen på sundhedsområdet for 2017 – 2020. Den skal bidrage til at forebygge rygestart blandt børn og unge i perioden 2017 – 2020.
Den primære målgruppe for kampagnen er unge i alderen 14 – 19 år, som ikke ryger, men som eventuelt har eksperimenteret med rygning.
Kampagnen kørte i 2017, 2018, 2019 og 2020.